Lærervejledning til Hannas hus - og de skjulte farer
Hannas hus - og de skjulte farer er et online-undervisningsmateriale målrettet til 2. – 6. klassetrin. Materialet er enkelt bygget op og er lige til at bruge. Formålet er at øge elevernes bevidsthed om farlige kemikalier og hvordan man kan håndtere dem på en sikker måde.
Hannas hus - og de skjulte farer introducerer eleverne til de ni nye farepiktogrammer, som bruges til at faremærke kemikalier. Formålet er at give eleven forståelse for de farer, der kan være forbundet med brugen af kemikalier.
Baggrund
Farepiktogrammerne fortæller forbrugerne om de skader på sundhed og miljø, som kemikalier kan være årsag til. Fra 2010 til 2015 introducerede EU et nyt klassifikationssystem for farlige kemikalier. De nye regler følger FN’s globale retningslinjer for klassificering og mærkning, GHS (Globally Harmonized System of Classification and Labeling of Chemicals). Ideen er, at der i hele verden skal gives ensartet information om kemikaliernes farlighed.
Mange almindelige husholdningsprodukter, som eleverne bl.a. kan møde i deres hjem, kan være farlige, hvis de bruges forkert. Derfor er det vigtigt, at eleverne har kendskab til farepiktogrammerne, så ulykker og forkert brug af produkterne undgås. De nye piktogrammer har en rød ramme med hvid baggrund. De erstatter de orange farepiktogrammer.
Se både de nye og de gamle piktogrammer her: http://echa.europa.eu/chemicals-in-our-life/clp-pictograms.
Tidsforbrug
En eller to lektioner.
Tekniske specifikationer:
Hjemmesiden er optimeret til standard skærmopløsning i de fleste moderne browsere (IE9+, Safari, Firefox and Chrome). For at opleve hjemmesiden bedst skal der mindst bruges en opløsning på 1024x768 pixels. Hjemmesiden kræver ikke ekstra plugins, men java script skal være slået til. Hjemmesiden kan ses på mobile enheder, men det giver ikke den optimale brugeroplevelse, og kan derfor ikke anbefales.
Forenklede fælles mål
Eksempler på færdigheds- og vidensmål i Natur/teknologi, når I arbejder med materialet:
Efter 2. klasse:
- Eleven kan relatere viden fra natur/teknologi til sig selv og det nære område/ Eleven har viden om natur og teknologi i det nære
- Eleven kan fortælle om egne resultater og erfaringer/ Eleven har viden om enkle måder til at beskrive resultater
- Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst/ Eleven har viden om enkle naturfaglige teksters formål
- Eleven kan fortælle om ressourcer fra hverdagen/ Eleven har viden om ressourcer fra hverdagen
- Eleven kan fortælle om enkle råd om sundhed i forhold til egen hverdag/ Eleven har viden om enkle råd om sundhed
Efter 4. klasse:
- Eleven kan sortere og klassificere/ Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering
- Eleven kan formidle egne data mundtligt og skriftligt/ Eleven har viden om medier og formidlingsformer
- Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber/ Eleven har viden om fagord og begreber
- Eleven kan læse og skrive enkle naturfaglige tekster/ Eleven har viden om enkle naturfaglige teksttypers formål og struktur
- Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter fra hverdagen/ Eleven har viden om materialer og stoffer i produkter
- Eleven kan med modeller fortælle om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning/ Eleven har viden om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning
- Eleven kan diskutere årsager til sund og usund livsstil/ Eleven har viden om sundhedsfremmende faktorer
Efter 6. klasse:
- Eleven kan sætte anvendelse af natur og teknologi i et bæredygtigt perspektiv/ Eleven har viden om enkle principper for bæredygtighed
- Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber/ Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
- Eleven kan læse og skrive naturfaglige tekster/ Eleven har viden naturfaglige teksters formål og opbygning
- Eleven kan identificere stoffer og materialer i produkter/ Eleven har viden om stoffers og materialers egenskaber og kredsløb
- Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier/ Eleven har viden om enkel miljøvurdering af produkter og produktioner
- Eleven kan med modeller forklare om organismers samspil i naturen/ Eleven har viden om enkle fødekæder og fødenet
Rammehistorien
Hanna keder sig. Hendes familie er i gang med at gøre rent i huset. Hannas mor har bedt Hanna om at holde sig lidt på afstand. ”Det kan godt være farligt at gøre rent”, har hun sagt til Hanna. Hanna beslutter sig for at finde ud af, hvorfor det kan være farligt. Hun griber sit kamera og tager ni billeder af familiemedlemmerne i forskellige ”rengøringssituationer”.
Sådan fungerer det
Efter en kort introduktion kan dine elever vælge imellem de ni situationer:
Situation i Hannas Hus |
Produkt |
Farepiktogram(mer) |
Far renser toilettet |
Toiletrens |
Ætsende |
Lillebror fylder opvaskemaskinen |
Opvaske-tab |
Sundhedsfare |
Onkel rydder op i garagen |
Fyrværkeri |
Eksplosiv |
Mor tænder op i grillen |
Optændingsvæske |
Alvorlig sundhedsfare |
Storebror giver cykelskuret træbeskyttelse |
Træbeskyttelsesmiddel |
Farlig for miljøet |
Storesøster sprayer sine nye sko for at holde dem vandtætte |
Imprægneringsspray |
Brandfare Sundhedsfare |
Far slår myrer ihjel |
Myregift |
Farlig for miljøet |
Hannas tante renser afløbet i brusebadet |
Afløbsrens |
Ætsende |
Storebror vasker gelænderet ved trappen |
Rengøringsmiddel |
Sundhedsfare |
Der findes ni farepiktogrammer, men kun seks af dem bruges i situationerne i Hannas hus. To af piktogrammerne findes kun sjældent på produkter i hjemmet. Det gælder piktogrammerne ”Akut toksicitet” og ”Gasser under tryk”. Piktogrammet ”Brandnærende” er heller ikke med. Det minder meget om piktogrammet Brandfarlig, hvilket kan forvirre eleverne i de mindste klasser. I hjemmesidens topmenu kan du dog se en fortegnelse over alle ni farepiktogrammer.
En ”situation” i Hannas hus er bygget således op:
- Situationen præsenteres
- Der stilles et spørgsmål, og der vises tre svarmuligheder
- Det rigtige svar på spørgsmålet dukker op på skærmen
- Nu skal eleven gætte hvilket farepiktogram, der gemmer sig på produktet, som bruges i situationen
- Svaret dukker op på skærmen med en kort beskrivelse af piktogrammet
- Ved at klikke på ”læs mere” ikonet kan man få mere information om det enkelte piktogram
- Eleven kan nu vælge en ny situation ved at klikke på det trekantede ikon med det gule hus
Lærerens forberedelse
- Klik dig igennem de ni situationer i Hannas hus
- Hvis du vil læse mere om de nye farepiktogrammer kan du besøge Miljøstyrelsens hjemmeside: http://mst.dk/kemi/kemikalier/saerligt-for-borgere-om-kemikalier/faresymboler/ og EUs Kemikalieagenturs hjemmeside om farepiktogrammerne: http://echa.europa.eu/chemicals-in-our-life/clp-pictograms
- Reservér computere og projektor/elektronisk tavle på forhånd
- Tag et udvalg af faremærkede produkter med i klassen
Sådan arbejder I med Hannas Hus – og de skjulte farer
- Din introduktion:
• Mange kemiske produkter kan gøre skade på sundhed og miljø.
• Kemikalier er ikke kun noget, som videnskabsmænd- og kvinder bruger i laboratorier.
• De fleste mennesker bruger kemikalier hver dag. For eksempel, når man vasker tøj, gør rent og laver andet husarbejde. Nogle mennesker arbejder også med kemikalier på deres arbejde.
• De fleste af de produkter, der står hjemme hos dig er ikke farlige, hvis de bruges rigtigt, og hvis man ved hvad man skal gøre, hvis der sker et uheld.
• Nogle produkter skal man være mere forsigtig med end andre.
• Hvis du læser etiketten og kender farepiktogrammerne, så ved du hvilke farer, der er ved et produkt, og hvordan du undgår at komme til skade.
• Hvis et kemisk produkt er farligt, skal etiketten være forsynet med en særlig faremærkning med bl.a. farepiktogrammer og tilhørende advarselstekst. Det siger loven. Det er producenterne, der har ansvaret for at produkterne har den rigtige faremærkning.
- Vis eleverne et udvalg af faremærkede produkter. Sørg for, at det er produkter der er mærkede med de nye røde og hvide faremærker (og ikke produkter med de gamle, orange piktogrammer),. Fortæl dem kort om de ni farepiktogrammer og hvad de betyder. Husk at fortælle dem, at de måske stadig kan finde produkter med de gamle orange og sorte piktogrammer derhjemme eller i supermarkedet lidt endnu.
- Vis hjemmesiden hannashus.dk på projektor eller på den elektroniske tavle. Hvis dine elever ikke kan læse, så må du læse teksterne højt.
- I 4. – 6. klasse kan dine elever arbejde alene med hjemmesiden to og to på pc eller iPad/tablet. Deres opgave er at nå igennem så mange af situationerne som muligt på ca. 30 minutter.
- I 2. – 3. klasse kan I gennemgå situationerne sammen i klassen.
- Afsæt 10 minutter til sidst i forløbet. Hent de ni farepiktogrammer frem (fra topmenuen på hjemmesiden). Kan dine elever svare på følgende spørgsmål?
• Hvilke produkter har typisk piktogrammet "Brandfarlig" på sig?
• Hvilke farer er der forbundet med piktogrammet og hvordan undgår man dem?
• Hvilke produkter har typisk piktogrammet ”Ætsende” på sig?
• Hvilke farer er der forbundet med piktogrammet og hvordan undgår man dem?
• Hvilke produkter har typisk piktogrammet ”Sundhedsfare” på sig?
• Hvilke farer er der forbundet med piktogrammet og hvordan undgår man dem?
Flere forslag
Hvis du vil bruge mere tid på emnet kan du supplere med denne aktivitet:
[Elevens eller klassens navn] hus - og de skjulte farer
Dine elever skal undersøge, hvor mange faremærkede produkter der er hjemme hos dem selv eller i skolen. Det er vigtigt, at de har en voksen til at hjælpe sig for at undgå ulykker! Eleverne kan enten skrive en liste over produkterne, hvor de noterer produktets navn og farepiktogrammerne. De kan også tage billeder af produkterne. Saml elevernes observationer sammen i et enkelt skema på tavlen, flipover eller på den elektroniske tavle.
- Hvilket farepiktogram fandt vi flest af?
- Hvilket farepiktogram fandt vi færrest af?
- Lav en hitliste over farepiktogrammerne, hvor nummer 1 er det piktogram, der blev fundet flest af og nummer 9 er det piktogram, der blev fundet færrest af
Aktivitetsskema: Find farepiktogrammer
Print og udlever en kopi af aktivitetsarket til dine elever. I kolonnerne kan de notere hvor mange forskellige farepikgrammer de har fundet.
Vigtigt: Eleverne må ikke lave denne opgave på egen hånd. Giv derfor elevernes forældre besked på forhånd, så de kan hjælpe. Hvis eleverne går på farepiktogramjagt på skolen skal du eller en anden lærer være sammen med dem..
Generel bemærkning til Hannas hus - og de skjulte farer
Ikke alle produkter er mærket præcis på den måde, som det er vist i de ni situationer på hjemmesiden. Mange faremærkede produkter kan også have mere end et piktogram. I situationen ”Far renser toilettet” har toiletrensen for eksempel et ”Ætsende” piktogram på etiketten, men det er faktisk muligt at købe toiletrens, der ikke er mærket med dette piktogram. Farerne ved et produkt afhænger af dets sammensætning og koncentrationen af de farlige stoffer i produkterne. Toiletrens kan derfor også have piktogrammet ”Sundhedsfare” på sig (irritation af hud og øjne) i stedet for et ”Ætsende”piktogram. Nogle toiletrensemidler er slet ikke faremærkede.